Acabo de rebre la revista GUIX del mes de febrer i he quedat sorprès dels canvis.
La Guix (AULA, en castellà) ja fa anys que va modificar el seu aspecte dotant-la d’un aire més modern, amb imatges i fotografies a color que la fan agradable de llegir, però ara han reblat el clau i el nou disseny és magnífic. La portada, per exemple, respira molt bé i s’ensumen les influències de la neurociència. L’interior és més complet amb noves seccions amb més idees pràctiques al bloc.
La nostra secció «viure l’escriptura» també ha passat per manicura i presenta un «look» més bonic.
En aquest número parlem de Gianni Rodari i expliquem que a «El llibre dels perquè», Rodari es pregunta per què s’ha d’estudiar. I ell mateix respon que cal estudiar per conèixer el món i mirar de fer-lo més amable, més bonic i més bo. I afegeix un exemple divertidíssim d’un ratolí que es menjava els llibres de dos en dos fins que va trobar en un dels exemplar la imatge d’un gat. Ai!
El 23 d’octubre de 2020 farà cent anys del seu naixement i, per aquest motiu, hi haurà moltes celebracions i serà una temporada plena d’iniciatives per recordar un dels autors més creatius i que més va fer per dignificar l’educació dels infants.
Rodari va ser mestre, periodista, activista polític i escriptor. Acabada la Segona Guerra Mundial, va començar a publicar obres per a nens que van ser acceptades amb força d’èxit. El seu estil va ser determinant per guanyar, l’any 1970, el premi Hans Christian Andersen, considerat el premi Nobel de la literatura infantil.
Els seus pensaments, els missatges que enviava amb els seus personatges inoblidables, continuen essent ben actuals. I per als mestres, ens va deixar la imprescindible «Gramàtica de la fantasia», un recull de totes les tècniques que ell emprava anant i venint per les escoles d’Itàlia, treballant amb grups d’infants i creant i recreant el llenguatge.
També ho exemplifiquem amb una de les seves tècniques més conegudes: Què passaria si…
El contingut de la Guix 463 (FEBRER 20) – Lideratges que transformen l’escola és el següent:
EDITORIAL
Comunitat professional
EN VEU ALTA
Models organitzatius per a l´atenció a la diversitat
García Pérez, José Blas
RETRAT
Júlia Garcia: «Dels meus viatges he après que no hi ha un tipus únic de pedagogia ni una sola manera de transmetre coneixements ni d´aprendre»
Forner Calpe, Rosa Maria
A FONS
Lideratges que transformen l’escola
Bolívar Botia, Antonio
ADN Santo Ángel: l´emoció i el lideratge compartits
Sánchez García , Manuel / Muñoz Hueso, Ana Carmen
Escola Octavio Paz: si es vol, es pot
López Ortín, Xavier
De la meva escola a la nostra escola
Azpiri Akarregi, Josebe
Un col·le rural: llaurar el present per somiar el futur
Cubero Capilla, Antonia / Agredano Guerra, Isidora / Montero Monterroso, Antonio
REFLEXIÓ
Les possibilitats de ser
Muelas Sanz, Laura
EN LA PRÀCTICA
El llop ens ha visitat! Pot quedar-se a viure als Pirineus?
Jiménez Bargalló, Isabel / Amat Vinyoles, Arnau / Codony, Lídia
Un taller d´estimulació sensorial per a alumnat amb TEA
Pérez Raimundo, Andrea / González Pérez, Mar / Marín Suelves, Diana
TEMA DEL CURS
Viu la teva escola. Atreveix-te a canviar, un projecte de transformació social des de la participació
Llorente García, Rosa María
GUIX DOS
Una llegenda amb sorpresa
Padín Pujoldevall, Noa
Taules de programació: Una llegenda amb sorpresa. Un tomb pel Timbaler del Bruc
Padín Pujoldevall, Noa
FILOSOFEM
Per què algunes coses diem que són «bones»?
Grup IREF
ACTIVISME CLIMÀTIC
El nostre clima, el nostre entorn, la nostra responsabilitat
Franquesa Codinach, Teresa
TIC-TAC
Scratch i Makey Makey: un duet amb un potencial altament educatiu
Serrano Gil, Marta
VIURE L’ESCRIPTURA
Etern Rodari: Cent anys del seu naixement
Centelles Pastor, Jaume
APRENENTATGE SERVEI
Cervell, cor… Acció!
Mondélar López, Antonia María
STEM/STEAM
Què és l´educació STEM o STEAM? Per què ens hi hem de posar?
Couso Lagarón, Digna / Grimalt Álvaro, Carme
MANUAL DE GUERRILLA URBANA
Conquerint els espais del nostre col·le
Hidalgo García, Juan Miguel
VISUAL THINKING
Els projectes interdisciplinaris
Villar, Juan
CUIDA’T
Autoestima saludable
Equip Cuidem-nos
RECULL
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades i convocatòries
MILENA EN QÜESTIÓ
Turu Sánchez, Joan
Hola Jaume,
Hola Jaume,
Quins llibres pots recomanar a nois de 12, 15 i 17 durant aquest confinament?
El més gran està preocupat pels exàmens d’entrada a la universitat, és un noi molt intel·ligent que no crec que tingui cap problema en treure bona nota, però que pots aconsellar-li?
Cuida’t molt. Aquí els EUA (Madison, WI) ja hem tancat totes les escoles avui.
Una abraçada
Magda Coll ________________________________
Hola Magda!
Gràcies per contactar. El confinament és un enrenou però si busquem la part positiva podem aprofitar aquest temps per llegir el que tenim pendent.
Et passo un llistat per als teus fills.
Tan sols viure
Sara Montesinos. Pagès
Tot plegat semblava una broma
Anna Vilar. Animallibres
Connexions.
Elizabeth Stewart. Cruïlla
Camps de maduixes
Jordi Sierra i fabra. Cruïlla
Desconeguts
David Lozano. Edebé
Una acàcia entre quatre parets
Ricardo Alcántara. Animallibres
Sweet Sixteen
Annelise Heurtier. Nandibú
La vampira
Gemma Pasqual. Jollibre
Jules Verne i la vida secreta de les dones planta
Ledicia Costas. Barcanova
La maleta
Núria Parera. Babulinka
Una abraçada (virtual)
Jaume