Conec algunes persones que són molt aficionades a fer figuretes de paper. Em meravella i em sorprèn quan les veig fent plecs i, amb paciència i imaginació, apareixen com si fos màgia un animal, un personatge o un objecte. Em recorden la Sadako aquella nena japonesa que va fer populars les figuretes en forma de grua intentant fer-ne mil, un repte per guarir la seva malaltia, i que vam conèixer gràcies a la novel·la juvenil “Sadako vol viure”.
Ara, per fer origami ho tenim relativament fàcil perquè hi ha aplicacions i vídeos a youtube que expliquen pas a pas com aconseguir fer un “Petit Príncep”, un “elefant” o qualsevol altra figura. Només cal no atabalar-se i anar fent.
El 22 de juliol, en aquest blog, ja en vam parlar d’aquest tema. Recordeu: https://jaumecentelles.cat/2026/07/22/storytelling-explicar-un-conte-mentre-es-plega-paper/
Un llibre que també està relacionat amb el plegat de paper és “Animals que cauen del cel”. Es llegeix amb emoció i té una doble lectura: Una per als infants i joves i una altra per als adults.
El relat ens parlar d’una nena, l’Aina, i la seva relació amb la mare, la perruquera i una dona gran que és la misteriosa autora de les figures de paper.
Cada tarda, en tornar de l’escola, l’Aina va a la perruqueria de la Mercè, l’amiga de la seva mare, fa els deures i seu a mirar les sabates de tothom qui passa pel carrer: són adults que van tan ràpid que, de vegades, ni tan sols pot veure qui són.
Un dia, a l’Aina li cau una figura de paper. L’endemà, una altra. I una més al dia següent. Sense saber d’on venen ni per què, comença una col·lecció que guardarà com un tresor.
La nena vol saber qui envia aquests animals fets amb paper i comença una investigació secreta.
Una novel·la que va guanyar el premi Folch i Torres del 2026 i que recomanem especialment perquè està molt ben escrita i obre moltes oportunitats i temes de conversa al voltant de les nostres vides.
A partir de 9 anys.
LES DADES:
Títol: Animals que cauen del cel
Autor: Víctor Borràs
Il·lustradora: Carolina T. Godina
Editorial: laGalera
Pàgines: 128
Barcelona, 2026


