Cançons, contes i cacauets

L’exposició creativa del curs 2012-13

DSC05713Qualsevol activitat que relacioni música i lectura té un component social fort. Comporta treball en equip, desinhibició i creativitat i, per això estem contents del treball que hem fet enguany sobre literatura infantil i música. Hem potenciat la música com potenciem el raonament, el treball cooperatiu, el viure el dia a dia amb l’alegria que ens caracteritza, i no ens hem preocupat gaire per allò que el ministre Wert defensa quan escriu al preàmbul de la LOMCE “L’educació és el motor que promou la competitivitat de l’economia i el nivell de prosperitat de un país. El nivell educatiu d’un país determina la seva capacitat de competir amb èxit en l’arena internacional i d’afrontar els desafiaments que es plantegen en el futur”.  Competitivitat i economia són conceptes que, a alguns, ens plantegen dubtes, essent com som persones que apostem per una formació humanista que s’aliï amb la felicitat que ens atorga el coneixement de la cultura, l’art, la música, etc.

DSC05643Del 23 d’abril al 10 de maig hem tingut muntada l’exposició “Cançons, contes i cacauets” a la biblioteca de l’escola. Ha estat el recull d’algunes activitats que durant el curs hem anat fent al voltant de la literatura infantil que té la música com a part principal de la narració. Hem fet una classificació en la que hem inclòs un primer grup que compren aquelles històries en les quals la música fa de fil conductor de l’aventura vital. L’hem anomenat La música a la vida de les persones i hem explicat i llegit històries tan genials com La fuga, Les sirenes de Belpeixao, El pájaro y el búfalo, Els cinc horribles, L’orquestra de la Clara i altres.
DSC05671Un segon grup recull aquelles narracions que giren al voltant del món de l’òpera com Bravo, Rosina! o L’Adelaida va a l’òpera.
El món de la dansa i el ballet ha estat representat per quatre narracions: Flora y el flamenco, Oliver Button es un nena, El meu gosset vol fer ballet i Billy Elliot.
Amb els nens de cicle infantil, hem vist els àlbums il·lustrats que relacionen sons, sorolls i silencis com El señor G, Sons, Los sonidos de la noche o El ruido que hace alguien que no quiere hacer ruido, entre d’altres.
Les músiques del món han estat presents amb la magnífica col·lecció de l’editorial Kókinos i els diferents estils musicals els hem pogut conèixer amb llibres com Nora i el jazz, Olivia y su banda, Elvis, No és possible, la Ruby balla un blues, etc.
De tot plegat han sortit tallers d’instruments i algunes creacions plàstiques i literàries que comentem breument a continuació.
DSC05617Els alumnes de P3 han fet un taller de maraques i un llibre col·lectiu que han anomenat Musicanimalari on es recullen els dibuixos d’algunes cançons d’animals que han aprés durant el curs.

DSC05639Els de P4 han investigat sobre el món dels dracs i han aprés les cançons de “Paf el drac màgic”, “el monstre de l’estany” i “tinc un drac que canta”. Han il·lustrat un preciós llibre col·lectiu sobre una narració que han anomenat “el drac cantaire
DSC05650Els de P5 van ballar la “tarantel·la” i van aprendre quà va ser el tarantul·lisme a partir de la narració “El baile de la Taràntula”. Com que el seu ritme és de 6/8 han aprofitat aquesta tornada per relacionar-la amb el seu llibre col”lectiu “Jo vull tocar

DSC05675A Primer de primària han treballat sobre “les cinc horribles” i “el meu gosset vol fer ballet” creant uns diorames a partir dels contes.
A segon de primària van xalar d’allò més amb les històries de l’Olivia i, en concret amb “Olivia y su banda” de la que van fer un petit mural.
DSC05674El cicle mitjà va investigar sobre els instruments musicals i va fer un musicalari amb instruments de tot el món. També uns pictogrames amb poemes del llibre d’en Desclot “música, mestre” i una maqueta a partir de la narració ”la melodia en la ciudad” d’en Benjamín Lacombe.
DSC05655DSC05679A cicle superior van relacionar música amb totes les narracions que tenen els ocells i els seus cants com a protagonistes i van elaborar un diorama enorme basat en La primavera de Vivaldi.
La col·laboració de les famílies va consistir en fer uns petits treballs que tenien com a consigna “cacauets i música”. Va quedar genial.
A continuació us passo un muntatge amb algunes de les fotografies de l’exposició.


En els propers dies anirem entrant a l’apartat Propostes didàctiques les propostes dels llibres que hem anat treballant durant el curs.

Anuncis

6 pensaments sobre “Cançons, contes i cacauets

  1. Qué bonica va quedar la biblioteca!
    Una llàstima que s’hagi de treure!
    Ara … a esperar l’exposició del curs vinent!
    Susana López

  2. Ah, sí! la veritat és que a mesura que l’anàvem muntant prenia una forma que no havíem previst. Crec que és perquè ha estat una exposició molt compartida. Gràcies a tu, també.

  3. Hola Jaume,

    música i paraules, bona combinació ( sóc resposable de la biblioteca i mestre especialista de música!). Si ho arribe a saber t’envie un enllaç amb uns pals de pluja que ens van quedar genial, i que sobretot sonen meravellosament. Et passe l’enllaç per a una altra vegada:.

    http://aprendreaensenyar.blogspot.com.es/2007/05/construcci-del-pal-de-pluja.html

    A més, t’escric perquè volia ensenyar-te com ens ha quedat l’exposició sobre la qual et vaig demanar consell. Finalment li hem posat de nom “paraules per salvar el món”, ja que hem inclós llibres que fan referència als quatre elements i que parlen de la conservació del medi ambient.

    Vam llegir el teu document i hem seguit gairebé tot el procés. Com és normal, supose, en alguns casos s’ha aprofitat més que en altres, però supose que forma part del joc.

    Com veuràs et sonarà l’arbre central de l’exposició perquè és com el vostre. Espere que no et sàpiga greu. T’explique el procés per fer l’ambientació. Vam enviar una circular a totes les mares del col·legi demanant voluntàries per ambientar l’exposició. No era la primera vegada que demanàvem ajuda a les mares per a la biblioteca, de fet hi ha unes quantes que venen tot l’any a folrar i una a informatitzar. Van acudir unes 30 mares ( començavem bé). Els vam presentar un document amb els objectiu i el procés de treball a les aules per fer l’exposició. Com que disposava del material que em vas enviar, vaig posar a les mares els videos de la vostra exposició sobre els arbres amb doble intenció: per una banda que vegeren la qualitat d’una bona exposició, i per una altra banda que s’inspiraren. La consigna en principi era representar els quatre elements. Elles anàvem diguent-me què pensaven fer i jo els anava orientant, però la preaparació va còrrer tota al seu càrrec ( les hores que tenim disponibles a la biblioteca no permenten fer un seguiment més de prop). Al final l’arbre és molt semblant al vostre, però estic content perquè he aconseguit la participació i la motivació de moltes mares.

    També vam agafar de base el vostre joc de l’ecopoly, però li hem canviat les preguntes i les caselles per treballar els llibres que teniem a l’exposició.

    En aquest enllaç veuràs les fotos i la resta d’activitats que hi ha al voltant de l’exposició. Espere que t’agrade. I sobretot vull donar-te les gràcies per la teua ajuda.

    http://guieslectures.blogspot.com.es/2013/05/paraules-per-salvar-el-mon.html

    I si t’abelleix, m’agradaria que ens regalares algunes paraules que ajuden a salvar el món: un comentari, una paraula, un poema, un remei, un sentiment…

    Manuel

    • Amic Manuel!
      Felicitats per l’exposició.
      I moltíssimes gràcies pels teus comentaris tan afalagosos. Tal com vam parlar, la idea és aquesta, precisament, que siguem capaços de generar sinèrgies positives entre nosaltres i que, encara que no ens coneguem personalment, sapiguem que estem em la mateixa aventura.
      M’ha agradat llegir el teu correu i, sobretot, m’ha agradat veure com heu implicat a les famílies. Aquest és un indicador de bona salut escolar i us animo a seguir col·laborant tots plegats en aconseguir fer dels vostres xiquets persones amb criteri, lliures i solidàries. Cal que siguem positius i combatius en aquest sentit perquè estan en joc les ales dels nostres alumnes. No sé quina edat tens però jo vaig ser un dels fracassos de la dictadura i desitjo que els alumnes que ara tenim no ho siguin de la llei Wert.
      Em demanes unes paraules. En trio quatre que tenen un significat semblant: Fraternitat, interdependència, cohesió i cooperació.
      Són sinònims de solidaritat que és un sentiment col·lectiu que fluctua teixint relacions entre el grup i l’individu, de manera constant i indissociable.
      Ésser solidaris ens porta a comportar-nos com si fóssim nosaltres qui ens enfrontem directament amb el problema dels altres. Del que es tracta és d’actuar junts, de viure junts, de ser conscients que hi ha una reciprocitat i un reconeixement mutu, de crear uns vincles afectius entre les persones, que ens facin millors com a societat perquè el benestar del grup es correlaciona amb el de la persona. Intercanvi, interrelació o interacció vol dir conèixer els altres, i conèixer-nos a nosaltres mateixos.
      El dia que entenguem que la solidaritat no és un dret sinó que és un deure, crec que podrem dir que estem millorant com a país.
      Bé, company, acaba bé el curs, amb alegria i ves preparant les lectures per a l’estiu. Et recomano Wonder.

    • Gracias Ricardo!
      De entre los libros que explicamos hay uno que sé que te gusta especialmente: “El señor G” de Gustavo Roldán. Esta setmana, precisamente, seguimos con Juan Hormiga, otra maravilla.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s