Les Escoles d’Estiu

El mes de juliol és temps d’Escola d’Estiu. És un bon moment per retrobar-nos amb els companys mestres, compartir experiències i conversar sobre el nostre futur com a país.
Sortosament l’oferta de cursos és amplia i variada. Les tres escoles d’estiu més implicades amb la literatura infantil i juvenil són les que organitza l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Universitat de Vic i l’Associació Arae.
Tot seguit us passo els enllaços i una mica d’informació per si és del vostre interès.
A mi em trobareu a la de Rosa Sensat. Aquest any la farem grossa perquè és el cinquantè aniversari de l‘Associació i de l’Escola d’estiu.

unnamedEE Rosa Sensat
Si voleu veure tot el programa només cal que cliqueu AQUÍ i trieu l’idioma (català, castellà o anglès)

De tota l’oferta de cursos en destaco aquells que tenen a veure directament amb la literatura infantil, la narració de contes i la biblioteca escolar.

LA DIVERSIDAD FAMILIAR A TRAVÉS DE LOS CUENTOS
El teatro y los cuentos nos pueden ayudar a explicar historias de afectos diversos y familias diversas. A través de la teatralización y de historias próximas a los niños se enriquecen, conocen otras realidades y ven referentes positivos de estas realidades.
PROFESORES: CATALINA PALLAS PICÓ Y REYES VARELLA MARTÍ

LA BIBLIOTECA ESCOLAR, UN ESPAI IMPORTANT AL NOSTRE CENTRE
Com dinamitzar la biblioteca escolar? Com convertir-la en un espai fonamental al nostre centre, des d’on impulsem el gust per la lectura i la competència informacional dels nens i nenes?
PROFESSORA: MARIONA TRABAL MITJANS

PASSIÓ PER LA LECTURA
El Grup de Treball «Passió per la lectura» crea un material amb tot un seguit de propostes didàctiques que es poden seguir a l’aula per fomentar el gust per la lectura.
PROFESSORS: MEMBRES DEL GRUP DE TREBALL «PASSIÓ PER LA LECTURA», DE L’AM ROSA SENSAT

LA LITERATURA JUVENIL EXISTEIX?
La proposta vol encetar un debat crític sobre la literatura juvenil: els orígens, les novetats, els límits i la prescripció.
PROFESSOR: JOAN PORTELL RIFÀ

LA VIQUILLETRA, UNA PROPOSTA METODOLÒGICA PER A L’ENSENYAMENT-APRENENTATGE DE LA LLENGUA I LA LITERATURA CATALANES
La Viquilletra és un espai viqui temàtic per compartir les lectures dels estudiants amb una metodologia pròpia d’ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura basada en projectes, desenvolupada pel Departament d’Ensenyament i la UOC, i on han participat fins ara més de 2.700 estudiants de tot Catalunya. Al taller us presentarem el projecte i us mostrarem (amb la participació del professorat i de l’equip implicat) com treballen professors i estudiants d’ESO i Batxillerat, centrant-nos en aquells aspectes de l’entorn i la metodologia Viquilletra més útils per replicar-los a les vostres aules.
PROFESSORA: TERESA FÈRRIZ ROURE

HACIA UNA EDUCACIÓN LINGÜÍSTICA (Y LITERARIA) CRÍTICA
¿Es posible una educación lingüística crítica? ¿Qué hacer con la educación literaria en secundaria? ¿Cómo construir itinerarios de lectura y secuencias didácticas coherentes con los enfoques comunicativos y con el anhelo de una escuela democrática, inclusiva, coeducativa, ecológica e intercultural?
El propósito del curso es compartir marcos teóricos, experiencias profesionales y proyectos de aula que nos permitan enriquecer nuestras prácticas cotidianas y crear redes de intercambio.
PROFESORA: GUADALUPE JOVER

CONVERSAR AMB ELS CLÀSSICS A L’EDUCACIÓ SECUNDARIA
Com apropar les grans obres de la tradició literària als nois i les noies adolescents? Com fer convergir i en quins punts aquests mons paral•lels d’experiència i paraula? Té sentit la versió més convencional i institucionalitzada del comentari de textos? S’han investigat altres alternatives? Què pot aportar a l’estudi dels clàssics la metodologia del taller literari (imitar, plagiar, crear) i altres línies actives de treball a l’aula? Com crear una base de coneixement compartit sobre la literatura?
PROFESSORES: JUAN SÁNCHEZ-ENCISO VALERO (coordinador), GRUP DE TREBALL “MÓNS PARAL·LELS” (l’ensenyament de la literatura a l’educació secundària)», de l’AM Rosa Sensat

CONTES PERQUÈ SÍ
En aquest espai contarem i escoltarem contes perquè sí, perquè en tenim ganes; com un regal i com un plaer, no per extreure’n conseqüències didàctiques ni per aprofitar-ne elements pedagògics. Reflexionarem sobre què ens aporten els contes que no consta al currículum.
PROFESSORA: ELISABET ABEYÀ LAFONTANA

LLEGIR I ESCRIURE PER VIURE
Ensenyar i aprendre a llegir i escriure és fàcil. Esdevenir lector i escriptor és més difícil, perquè és un procés llarg i complex on el paper dels adults és decisiu. L’entrada a l’alfabetització està vinculada a les experiències que viuen els nens i nenes a l’hora de comunicar-se i de situar-se en el món. En el taller es compartirà i s’analitzarà la qualitat d’aquestes experiències amb relació a la lectura i l’escriptura i com es viu en l’entorn familiar, escolar i comunitari.
PROFESSORA: MONTSERRAT FONS ESTEVE

LA CONVERSA COM A EINA DE MOTIVACIÓ
Els nens i nenes tenen un munt de preguntes, un munt de respostes que ens porten a obrir converses engrescadores i escenaris d’aprenentatge extraordinaris.
«Ahir en Josep deia…» i podem començar un projecte, iniciar un conte, aprendre alguna cosa, coneixe’ns una mica més i vincular-nos.
PROFESSORA: BET MADERA RUSINYOL

LA LITERATURA INFANTIL A L’ETAPA D’EDUCACIÓ INFANTIL
Quin paper té l’educador o educadora perquè l’infant s’interessi per les narracions orals, els llibres i àlbums il·lustrats?
Els contes i llibres tenen valor per ells mateixos; expliquen històries, no són manuals d’educació ni de moral i van més enllà de l’educació emocional. Poden ser un mitjà intermediari entre l’adult i l’infant gràcies al món de la fantasia i als personatges de ficció, que permeten abordar, acompanyar i confrontar-se a les pors amb la distància necessària.
Parlarem de com organitzem el racó dels contes a l’escola. Com fer la tria? Com utilitzar-los a l’escola i en quins moments podem explicar contes?
PROFESSORA: MONTSE COLILLES CODINA

ESCOLTEM I PARLEM AMB ELS PETITS
Intercanvi d’experiències sobre l’observació i el tractament del procés d’aprenentatge de la llengua oral a l’escola. Es tracta d’intercanviar materials, idees i enregistraments de situacions comunicatives i, també, de treballar amb les famílies i de valorar l’estímul i el seguiment del nivell de comprensió i expressió oral de cada infant.
PROFESSORA: ROSA BOIXADERAS SAEZ

escolaestiucartella3-11L’ASSOCIACIÓ ARAE per la seva banda ha enfocat la seva escola d’estiu, de manera clara, pel benestar i el creixement de les persones que treballem en Educació. Els cursos són una delícia, i una invitació a l’autenticitat. Les activitats de tarda són obertes i gratuïtes.
Trobareu tota la informació aquí:
https://itucomestas.wordpress.com/

popis-literature

 

 

 

 

 

logo uvicEscola d’Estiu de Literatura Infantil i Juvenil (UVIC)

La Maica Bernal i la Carme Rubio, professores de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, en col·laboració amb l’Abadia de Montserrat, organitzen la 6a Escola d’Estiu de Literatura Infantil i Juvenil, adreçada a persones que, des de l’àmbit de l’ensenyament, la biblioteca infantil, la recerca o la motivació personal, tinguin interès en l’aprofundiment d’aspectes del llibre infantil i juvenil. Aquesta edició es centra en El Motiu del viatge en la Literatura Infantil i Juvenil, component molt freqüent en les obres per a infants i joves, tant orals com escrites.
Del programa que podeu llegir si cliqueu AQUÍ en  destaco

Paper blanc: el somni, vehicle dels viatges. Una experiència d’escola. A càrrec de Maite Pujol i David Altimir, mestres de parvulari de l’escola Les Pinediques de Taradell i professors de la UVic-UCC. Per viatjar s’ha de disposar d’un vehicle, i en aquesta experiència hem pensat de considerar els somnis com el que ens trasllada a mons, a escenaris insòlits encara que amb referents quotidians i coneguts. La proposta, viscuda amb dos grups d’infants de 5 anys, però extrapolable a altres edats, connecta el món dels somnis i de la imaginació amb els viatges a partir de l’aprofundiment en una selecció de contes per a infants.

Els llibres de coneixements… tenen sentit a l’era d’Internet? A càrrec de Mònica Baró, professora de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la UB i experta en tractament de la informació i Biblioteca Escolar. En un moment en què sembla que la informació és a l’abast de tothom amb un sol clic, els llibres de coneixements segueixen tenint sentit com un recurs per a l’aprenentatge i per a l’oci dels nois i noies. Aquests llibres tracten tota mena de temes des de perspectives diverses i ofereixen una informació validada i estructurada, que contribueix a la comprensió del món que ens envolta. A més, incentiven la lectura crítica d’una gran varietat de sistemes de representació del coneixement, com les imatges, els gràfics, etc. Conèixer la producció editorial i saber avaluar els llibres és imprescindible per a tots aquells que volem aproximar els nois i noies a la lectura.

Llegim dibuixos. Taller de lectura. A càrrec de Montserrat Ginesta, il·lustradora, autora de llibres de literatura Infantil i editora. Els dibuixos també es poden llegir. Es poden llegir a poc a poc, lletrejant, com són els elements d’un paisatge, com són els personatges, quin llenguatge plàstic parlen entre ells i com entendre aquest llenguatge de colors i formes tan insòlit i amb estils tan diferents. De la mateixa manera que hi ha novel·les gòtiques o realistes, també hi ha dibuixos romàntics, barrocs i neorealistes, i en aquest taller se’n mostraran molts exemples pràctics que ens ajudaran a llegir la imatge.

Aquell mateix dia es farà un Acte d’homenatge a l’escriptor Gabriel Janer Manila.

Va, animeu-vos que la inscripció ja està oberta i l’oferta val molt la pena!

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s